تبلیغات
معماری: بعد چهارم زندگی - مطالب مرداد 1390
 
معماری: بعد چهارم زندگی
انجمن علمی معماری دانشگاه شهید چمران اهواز
 
 

از معماران مشهور سوئیسی و زاده سویس است.او اولین خانه خود را در سن ۱۶ سالگی طراحی نمود.این خانه برای دو خانوار در نظر گرفته شده بود و در Ticino ساخته شد. در حالیکه نظم و انضباط در این سازه ناجور بوده و مشکلاتی را دارا میباشد ارتباط ساختمان با سایتش ، جدا سازی فضای سرویس گیرنده و سرویس دهنده (از نظریات ویژه کان) ، عقب نشینی عمیق پنجره ها همه آغازهایی برای شکل گیری شیوه ماریو درطراحی بود.

botta - picture 1

او یکی از دانشجویان برجسته مدرسه معماری تیچینو بود. آموزش دیده در رشته محاسبات ساختمان میباشد و استاد مدعو پلی تکنیک فدرال در لوزان.وی یکی از معماران برجسته سبک بین الملل است.همکاری با لوکوربوزیه در سالهای ۱۹۶۵_۱۹۶۹؛شروع همکاری با لوئی کان در سال ۱۹۶۹از نکاتی است که درباره بوتا باید از آنان یاد نمود.

از معماران مشهور سوئیسی و زاده سویس است.او اولین خانه خود را در سن ۱۶ سالگی طراحی نمود.این خانه برای دو خانوار در نظر گرفته شده بود و در Ticino ساخته شد. در حالیکه نظم و انضباط در این سازه ناجور بوده و مشکلاتی را دارا میباشد ارتباط ساختمان با سایتش ، جدا سازی فضای سرویس گیرنده و سرویس دهنده (از نظریات ویژه کان) ، عقب نشینی عمیق پنجره ها همه آغازهایی برای شکل گیری شیوه ماریو درطراحی بود.


او یکی از دانشجویان برجسته مدرسه معماری تیچینو بود. آموزش دیده در رشته محاسبات ساختمان میباشد و استاد مدعو پلی تکنیک فدرال در لوزان .وی یکی از معماران برجسته سبک بین الملل است.

همکاری با لوکوربوزیه در سالهای ۱۹۶۵_۱۹۶۹ ؛ شروع همکاری با لوئی کان در سال ۱۹۶۹از نکاتی است که درباره بوتا باید از آنان یاد نمود.
ویژگیهای طرح های ماریو بوتا:
-دقت در توپوگرافی زمین و حساسیت به بوم گرایی
-توجه به سادگی در انتخاب الگو های معماری
-گرایش به فرم های هندسی
-تاکید بر مهارت های حرفه ای در اجرا
-ایجاد فضای سایه روشن در کارها
-دعوت طبیعت به داخل ساختمان با استفاده ازفضای باز
-تعبیه نورگیر های مشابه در اکثر کارها
-او کار رسمی خود رادر سال ۱۹۷۰ در لوگانو آغاز نمود.ساختمانهای او اغلب آجری هستند در عین حالی که پهنه وسیعی از مصالح در کارهای او بکار گرفته میشود.هر زمان که ماریو بوتا منطقه ای را برای خانه ای جدید در نقطه ای بر می گزید،توجه شایانی به سایت مبذول می داشت و ملهم از علم به ساکنین قدیمی آن نقطه می باشد .

حتی اگر به طور اتفاقی با یک ساختمان که ماریو بوتا طراحی کرده است برخورد کنیم محال است به حس عمیق حاصل از نظم ترکیبی آن نبریم.


گرایش به فرم های هندسی:
گذشتگان همواره با بهره گیری از فرم های خالص هندسی مانند استوانه،مکعب و مثلث متساوی الضلاع نوعی تضاد با طبیعت را نشان می دادند و با بکارگیری مصالحی که هرگونه دخل و تصرف مالکانه و تضاد با آهنگ طبیعت را رد می کند حضورشان را در طبیعت دارای نشان کرده اند . اشکالی که به واسطه آنها می توان به شخصیت قدیمی چیزهای نو شکل بخشید که نشان گر زبان ترکیبی ماریو بوتا می باشد و در بیش از چهل پروژه ساختمانی طی سی سال آن را به خوبی اعمال کرده است.


ایجاد سایه و روشن در کارها:

اگر از نقطه ای دورتر به کارهای بوتا نگاه کنیم خطوط هندسی را می بینیم که احجام اولیه را در مقابل منظره طبیعی پشت جدا می سازد و از حضوری خبر می دهد که هم غیر قابل انتظار است هم گذشته زمین را تعریف می کند.
خطوط قوی به وضوح بر مقطع فرمی سایه روشن در برابر محیط طبیعی پیرامونش تأکید دارند.سطوح به واسطه هندسه ای که نور را منعکس می کنند مجسم شده اند.

دعوت طبیعت به داخل ساختمان:
یکی از ویژگی های کارهای بوتا گشودگی های بزرگ،حفاظت شده و عقب کشیده شده در قالب پنجره هاست و شکاف های کوچکی که پیوستگی های دیوار ها را قطع می کند وتبدیل به نقاط مناسب دارای امتیاز می شوند که از طریق آنها می توان فضای بیرونی را مشاهده نمود و حضور آنها را به داخل به گونه ای معرفی کرد که برای شرایط قابل سکنی ضروری باشند.
ترسیم ارتباطات توسط نورگیر های سقفی پیوسته ای که غالباً ساختمان را از طول به بخش هایی تقسیم می کند تقویت می شود. این نور گیرها نه تنها نور دهی دارند بلکه وجود وقایع طبیعی مانند باران و برف را در فضای خارج نشان می دهند.


خانه شخصی در مونتاگنولا:


botta - picture 2

از پائین تپه،منحنی ای که به واسطه ردیفی از پنجره های دایره شکل شاخص شده است قابل مشاهده می باشد.حجم نیم دایره ای که به واسطه بافت متراکم آجر بر سختی آن تأکید شده است،توسط یک سطح شیشه ای برش خورده و به بخش هایی تقسیم شده است که در پشت آن فضاهای مسکونی در سطوح مختلف قرار گرفته اند.

botta - picture 3

پلان مسکونی دارای نوعی پیچیدگی است که به واسطه ساخت یک حجم خطی از فضاهایی که شامل 
اتاق ورزش،استخر شنا و سونا می باشد بوسیله دیوار شیشه ای از دفتر کار و گاراژ جدا شده است.

botta - picture 6

در بالای این حجم ایوانی قرار دارد که محل دسترسی به جاده ایست که به خانه منتهی می شود.


botta - picture 5

منبع:سایت اختصاصی ماریو بوتا




نوع مطلب : آشنایی با معماران، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : دوشنبه 31 مرداد 1390 :: توسط : محمدرضا نظریان

رابرت ونتوری معمار آمریکائی از شاگردان سارنین Saarinen و توئی کان Khan بود ودر دفتر آنها کار می کرد. در سال 1966 کتابی به نام " پیچیدگی و تضاد در معماری "Complexity & Contradiction In Architecture را به رشته تحریر در آورد.

ventori - picture 9

در این کتاب رابرت ونتوری اصول اندیشه ها و جهان بینی معماری مدرن را زیر سوال برد. او در این کتاب خواستار توجه به خصوصیات انسانی و توجه به معماری انسانی مدار شد. عمده نقد ونتوری در این کتاب متوجه میس وندروهه بود. در مقابل " Less Is Bore " ،" Less Is More "، به معنی کم خسته کننده است، رامطرح می کند. او عقیده داشت مسائل بسیار پیچیده (C omplex) و تضاد (Contradiction) در ساختمان وجود دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت، یا حذف کرد. ونتوری عقیده داشت که یک ساختمان نمی تواند یک فرم خاص داشته باشد، برای او فرم هایی از قبیل خانه های دامنه کوههای ایتالیا که بر اساس نیازهای مردم و شرایط اقلیمی بنا شده ملاک است.

ونتوری هیچ اعتقادی به سبک بین المللی ندارد و به جای آن معتقد به زمینه گرایی " C ntextualism " است، یعنی هر بنایی باید بر اساس زمینه های فرهنگی، اجتماعی،تاریخی و کالبدی و شرایط آن سایت و ساختمان طراحی و اجرا شود.

او در سال 1972 کتاب دیگری به نام " یادگیری از لاس وگاس " نوشت" Learning From Los Vegas" در این کتاب، توجه معماران را به فرهنگ و خصوصیات روزمره زندگی جلب کرد. وی در این کتاب یادآور شده که، سمبل ها آنهایی نیستند که روشنفکران به مردم دیکته کردند. بلکه، این سمبل ها را خود مردم طرح کرده و قابل فهم برای آنهاست. اشکال سردرها، مغازه ها و احجام عامه پسند چیزی است که در شهر لاس وگاس جذابیت خاصی داده است.

خانه مادر رابرت ونتوری درپنسیلوانیا 1962 در عین سادگی، پیچیدگی و در عین تقارن، نامتقارن است و در عین وحدت، کثرت دارد. اولین ساختمان به سبک مدرن است. در این طرح نمادهایی چون بام شیب دار، قوس، سردر ورودی، پنجره ها، لوله دودکش وجود دارد. داخل ساختمان دارای فضاهای مختلف و گوناگون است و تضاد پلان را روی نما نشان داده، نمای ساختمان نشان دادن ذهنیت یک کودک از خانه است...





نوع مطلب : آشنایی با معماران، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : یکشنبه 30 مرداد 1390 :: توسط : محمدرضا نظریان

 ریچارد میر متولد 1934 نیوجرسی در دانشگاه کرنل در رشته ی معماری تحصیل کرد. ریچارد میر ملقب به شوالیه ی سفید پست مدرنیسم پیش از تاسیس دفتر کار خود در نیو یورک در سال 1963 با سام و مارسل بروئر همکاری می کرد.
rmeyer - picture 2

وی ابتدا در زمینه ی ساختمان سازی برای طبقه ی مرفه فعالیت کرد همچنین مطالعات وسیعی در زمینه ی ساختمان های عمومی انجام داد و در سال 1969 به عضویت گروه پنج نیویورک (در MOMA) درآمد. سفید های گروه پنج (ریچارد میر٬ پیتر آیزنمن٬ مایکل گریوز٬ جان هجداک٬ چارلز گواتمی) برای مخالفت با ونتوری و گریز دوره ی سفید قهرمانان رایت٬ گروپیوس٬ تراگنی و بخصوص لوکوربوزیه را احیا کردند، اما مسائلی از  زیبایی شناسی را در کار خود به کار بردند که خالی از هر گونه تعهد و تعصب اجتماعی بودند. میر در کارهایش همواره رنگ سفید بکار می برد و از همین رو گروه ﺁنان به نام مستعار معماران سپید نامیده می شوند.

در میان معماران هم عصر خودش به مفاهیم رنگی بیش از پیش وفادار و متعهد بود و به نحوی هوشمندانه فضاهای عمومی و خصوصی را در بافت شهری آشتی داد از همین رو لحن فرهنگ معماری او بسیار صادقانه است.

خانه های سفید میر٬ در زمینه ای از فضاهای سبز با لایه بندی های افقی وعمودی به چشم می خورد. مزیت کارهای میر از نظر اجتماعی این است که ساختمان های او٬ به سرعت قابل شناسایی است. وی در آفریدن تندیس در فضا دستی چیره دارد.

پنج عامل محوطه٬ برنامه، رفت و آمد (سیرکولاسیون)٬ ورودی و سازه است که در تحلیل معماری به او کمک می کند. ریچارد میر به خاطر معماری و طرح هایش در تمام جهان شناخته شده و قابل احترام است وی جوایز کمیسیون های ارشد در ایالات متحده و اروپا شامل: کاخ دادگستری، تالارهای شهر، موزه ها، خانه سازی و اقامتگاه های شخصی را دریافت نموده است. در میان اکثر پروژه های مشهورش، مرکز جی پل گتی در لس انجلس، موزه ی هنر های در آتلانتا٬ جورجیا٬ موزه ی بوردا، موزه ی رادیو و تلویزیون در کالیفرنیا، موزه ی هنرهای معاصر بارسلونا در اسپانیا، خانه ی راکوفسکی در دالاس تگزاس، مدرسه ی علوم دینی هارتفورد، ساختمان فدرال و دادگاه ایالات متحده، تالار شهر و کتابخانه ی مرکزی هاگو ی هلند و موزه ی هنرهای تزئینی (فرانکفورت 1985) به چشم می خورند.

وی همچنین از اعضای هیئت داوران مسابقات مختلف بوده است. کتاب های زیادی تالیف نموده و مقالات متعددی در سراسر جهان ارائه داده است و در موارد بیشماری از موضوع بسیاری از کتاب ها، ویژه نامه ها، روزنامه ها و مقالات بسیاری در مجلات بوده است.
میر از سال 1956 در Cooper Union، دانشگاه پرینستون، موسسه ی پرات، دانشگاه هاروارد، دانشگاه ییل و اکلا آموزش دیده است. او هم چنین عضو موسسه ی معماران آمریکاست که نشان افتخار New York chapter را در 1980 و مدال طلا از Los Angeles Chapter را در 1998 دریافت کرد.
وی دارای 29 نشان افتخار AIA بین المللی و 53 جایزه ی طراحی AIA نیویورک می باشد.
آقای میر مدرک معماری اش را در دانشگاه کرنل دریافت نمود و درجات افتخاری از دانشگاه ناپلس، موسسه ی تکنولوژی نیوجرسی، مدرسه ی جدید پژوهش های اجتماعی، موسسه ی پرات و دانشگاه بخارست را دریافت نمود.

ریچارد میر برترین افتخارات موجود در معماری را دریافت کرده که از جمله ی آن ها در سال 1989 موسسه ی سلطنتی معماران بریتانیا مدال طلای سلطنتی را به او تقدیم کرد.

 اینک در ادامه مطلب به معرفی یکی از آثار ریچارد میر می پردازیم...





نوع مطلب : آشنایی با معماران، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : جمعه 28 مرداد 1390 :: توسط : محمدرضا نظریان

معماری پست مدرن واکنشی است علیه چیزی که Stowasser- Fritz Hunderwasser نقاش معاصر اتریشی آن را  ”استبداد خطوط مستقیم” خوانده است.
در معماری جدید تاکید بر خطوط منحنی ، تاکید بر امور غیرقابل پیش بینی ، بر تزئین و تقلید هزل آمیز و بر زیبایی غیر کارکردی استوار است .سطوح شفاف و آینه وار و هزارتوهای پیچاپیچ ، عناصر عمده ای در معماری پست مدرن به شمار می روند .
در سمت دیگر جریان معمار لاس وگاس به چشم می خورد که در فراگیری از اغراق آمیزترین تعابیر معماری معاصر ، راه افراط را در پیش می گیرد که تفصیل آنرا می توان در کتاب ” آموخت  از لاس و گاس ”  ( Learning From Las Vegas )  اثر رابرت ونتوری دید . در این سبک معماری به آمیزه متنوعی از سبک های مختلف برمی خوریم.
نمونه بارز آن ساختمان موسوم به قصر سزارها ( Caesara Palace ) با مجسمه ها و تندیس های قدیمی و نگهبانان پارکینگ و پیشخدمت هایی که به سبک لژیونرهای روم باستان لباس پوشیده اند ، است.

post - picture 12

در اینجا سیطره و سلطه تابلوهای متعدد نئون هایرنگی پرزرق و برق که چشم هر مشتری را مفتون و محسور خود می سازد بر نماهای کمتر دیدنی و نه چندان تماشایی میزهای قمار و دستگاهای خودکار فروش اغذیه و نوشیدنی ، به وضوح مشهود و ملموس است .

post - picture 8

عطف به تاریخ ، التقاط در سبک و شیوه های بیان معماری ، رجوع به اقلیم منطقه گرایی ، تحت تاثیر نیاز ارتباط معماری با محیط و به ویژه اقلیم  ، آزادی حس ترکیب ، عدول از مناطق عقلانی رنگ ، نشانه های شخصی یا اجتماعی و بهره گیری از تمثیلهای دور و نزدیک و به طور کلی دستاورد پست مدرنیسم ، تازگی وتنوع در شیوه های بیان معماری است .نظریه پردازان پست مدرنیسم آلدوروسی وپائولوپورتوگزی در ایتالیا هستند .
پست مدرنیسم دوباره به رسمیت شناختن حضور ،دنیا دوستی ، خلاقیت و تنوع است و البته معنویت عینیت یافته که یک جهت گیری کیهانی است بر اساس علم معاصر .
جنکز پست مدرن را به مثابه دو عنوانگی ، یعنی نخبه و عامه پسند و جفت شدن این متضادها : سازگار و شورشی و نیز نو و کهنه ، دانسته است .به قول او هنر پست مدرن متاثر از شبکه جهانی است و حساسیت همراه با آن ، کنایه ای و جهانی و علنی شدن است .
پست مدرن را باید بر اساس پارادوکس پیشین ( Post ) و آینده ( Modern ) درک کرد. هر دو سنت از حدود ۱۹۶۰ شروع شدند و هر دو به افول مدرنیسم واکنش نشان دادند.
دوره پست مدرن زمان انتخاب های مداوم است . دوره ای که هیچ روش تثبیت شده ای را نمی توان بی خود آگاهی و کنایه دنبال کرد ، تمامی سنت ها به نوعی اعتبار دارند .
پست مدرن اصولا تلفیق گزینشی هر سنت با سیاق پیش از خود می باشد ، هم ادامه مدرنیسم است و هم فراتر از آنرفتن . بهترین کارهای پست مدرنیسم ویژگی ابهام و کنایه را دارا می باشند و انتخاب نامحدود ، کشمکش و گسستگی سنتها را به تصویر می کشند ، زیرا این چند گانگی آشکارا بر کثرت گرایی ما غالب است .
پست مدرنیسم را دوگانگی متناقض نما یا ابهامی میدانم که نام دو رگه اش به معنی ادامه مدرنیسم و فراتر از آن رفتن می باشد و متاثر از دهکده جهانی است و حس همراه با آن کنایه شهروندی جهانی شدن را در خود دارد .پست ” Post ” بودن به معنی ” برتر بودن ” است .
چارلز مور دو کتاب در مورد پست مدرن به نامهای : The Place Of House جایگاه خانه در سال ۱۹۷۶ و کتاب Body . Memory & Architecture بدن ، خاطره و معماری را در سال ۱۹۷۷ نوشت.

post - picture 13

پست مدرن

 ۱-  تنوع مجموعه عناصر از نظر فرم ، اکلکتیسیسم.
۲-  جستجوی یک سنتز برای حل مسائل واقعی که تمام توقعات و مشخصه های زمان را در برداشته باشد .
۳- کوچکترین معیار متدولوژیک ، پیروی از مسائل واقعی و انتخاب روشی که از تفکر و حوصله حاصل میشود .طرح موزه ملی لندن ۱۹۸۰:  رابرت ونتوری به همراه همسرش این مرکز را طراحی کردند . ساختمان ۳ نما دارد .طراحی نمای ساختمان با خصوصیات محله است:
۱-  یک نمای سنتی که سمت یک موزه تاریخی قرار دارد.
۲-  یک نمای مدرن که سمت خیابان و ساختمانهای مدرن قرار دارد .
۳-  نمای داخل کوچه که همگون با بافت محلی است .
رابرت ونتوری معمار آمریکائی از شاگردان سارنین Saarinen و لوئی کان Khan  بود و در دفتر آنها کار می کرد . در سال ۱۹۶۶ کتابی به نام " پیچیدگی و تضاد در معماری "
 Complexity & Contradiction In Architecture را به رشته تحریر در آورد . در این کتاب رابرت ونتوری اصول اندیشه ها و جهان بینی معماری مدرن را زیر سوال برد . او در این کتاب خواستار توجه به خصوصیات انسانی و توجه به معماری انسانی مدار شد . عمده نقد ونتوری در این کتاب متوجه میس وندروهه بود .
در مقابل " Less Is Bore " ," Less Is More "، به معنی کم خسته کننده است ، را مطرح می کند . اوعقیده داشت مسائل بسیار پیچیده (Complex ) و تضاد (Contradiction ) در ساختمان وجود دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت ، یا حذف کرد . ونتوری عقیده داشت که یک ساختمان نمی تواند یک فرم خاص داشته باشد ، برای او فرمهایی از قبیل خانه های دامنه کوههای ایتالیا که بر اساس نیازهای مردم و شرایط اقلیمی بنا شده ملاک است . 

ونتوری هیچ اعتقادی به سبک بین المللی ندارد و به جای آن معتقد به زمینه گرایی است ، یعنی هر بنایی باید بر اساس زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ،تاریخی و کالبدی و شرایط آن سایت و ساختمان طراحی و اجرا شود .

post - picture 10

از نظر پست مدرنها شرایط زیر فرم ساختمان را تعیین می کنند: 

۱-  خصوصیات فرهنگی ، اجتماعی ، تاریخی و اقتصادی افراد که از آن ساختمان استفاده می کنند.
۲-  خصوصیات شهری ، خیابان ، میدان ، کوچه ، مغازه .
۳-  شرایط اقلیمی ، رطوبت ، سرما ، گرما ، جنگل ، صحرا .
۴-  نحوه زندگی روزمره اهالی ساختمان ، نیازهای آنها ، پیش زمینه های ذهنی 

” event The Discourse Or Events ” A . A. London ۱۹۸۳ 

رابرت ونتوری در سال ۱۹۷۲ کتاب دیگری به نام ” یادگیری ازلاس وگاس ” نوشت"Learning From Los Vegas ” . در این کتاب ، توجه معماران رابه فرهنگ و خصوصیات روزمره زندگی جلب کرد . وی در این کتاب یادآور شده که ، سمبلها آنهایی نیستند که روشنفکران به مردم دیکته کردند بلکه ، این سمبلها را خود مردم طرح کرده و قابل فهم برای آنهاست . اشکال سردرها ، مغازه ها و احجام عامه پسند چیزی است که در شهر لاس وگاس جذابیت خاصی داده است .

خانه مادر رابرت ونتوری درپنسیلوانیا ۱۹۶۲ در عین سادگی ، پیچیدگی و در عین تقارن ، نامتقارن است و در عین وحدت ، کثرت دارد . اولین ساختمان به سبک مدرن است . در این طرح نمادهایی چون بام شیبدار ، قوس ، سردر ورودی ، پنجره ها ، لوله دودکش وجود دارد . داخل ساختمان دارای فضاهای مختلف و گوناگون است و تضاد پلان را روی نما نشان داده ، نمای ساختمان نشان دادن ذهنیت یک کودک از خانه است.

post - picture 14

پست مدرن سفید

در سال ۱۹۷۲ کتابی به نام ” پنج معمار ” Five Architects در نیویورک چاپ کرد وکار پنج معمار که در دهه ۶۰ و ۷۰ انجام گرفته بود را چاپ کرد .این معماران ساختمانهای مدرن دهه ۶۰ مدرن متعالی و خصوصا Five Architects ۱۹۷۲ Peter Eisernman ۱۹۳۲ رنگ سفید مانند ویلا ساووا لوکوربوزیه را الگوی خود قرار دادند . Michael Graves ۱۹۳۴  منبع الهام اکثر ساختمانها مکعب شکل بودند Charles Gwathmey ۱۹۳۸ John Hejduk ۱۹۲۹ Richard Meier ۱۹۳۴ پست مدرن رابرت ونتوری یک معماری التقاطی است.

۱-  مایکل کریوز از دهه ۸۰ به سمت معماری پست مدرن حرکت کرد ساختمان دفاترعمومی شهرداری پرتلند در آمریکا.

۲-  پیتر آیزنمن به سمت دیکانستراکشن گرایش پیدا کرد .

۳- جان هیداک و چالز گواتمی تا حدودی در همان معماری پست مدرن باقی ماندند .

۴- تنها ریچارد مه یر کماکان خود را به اصول معماری پست مدرن وفادار حس میکند. 


منبع:سایت معماری،نوشته:محمدرضا مکملی





نوع مطلب : آشنایی با معماران، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : چهارشنبه 26 مرداد 1390 :: توسط : محمدرضا نظریان

پس از بررسی معماری مدرن متاخر و معرفی تعدادی از معماران و آثار مرتبط به آن دوره اینک به بررسی معماری دوره ای دیگر یعنی پست مدرن می پردازیم:

تفکر پست مدرن هر گفتگو را به جای آنکه مکالمه یا دیالوگی بیند و شریک بداند ، آنرا نوعی بازی و رویارویی بین دو رقیب می داند. در این تفکر اجتماع همگانی و جهانی به هیچ وجه یک آرمان با ایده آل محسوب نمی شود.

پست مدرنیسم پیکره پیچیده و در هم تنیده و متنوعی از اندیشه ها ، آرا و نظریاتی است که در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی سر برآورد و بعدا اندیشه های دیکانستراکشن (Deconstruction) و مکاتب فکری غرب از جمله فمینیسم و پسا استعمارگرایی و غیره جز واژه پست مدرن فلسفی مطرح شدند.
پست مدرنیسم در سراسر اروپا و ایالات متحده به ویژه در محافل آکادمیک و در میان دانشگاهیان ، معماران ، هنرمندان و حتی مجریان برنامه ها و تبلیغات و رسانه های گروهی و مطبوعات اشاعه و گسترش یافت . واژه پست مدرن گفتمان های فراوان و متعددی را در پی داشته است ، روندی که همچنان ادامه دارد. هابرماس معتقد است که ، کاربرد " پسا " بیشتر تداوم جریانی را ثابت می کند ، نه پایانش را ، همانطور که مقصود جامعه شناسان از واژه پسا صنعتی را نشان می دهد و نه پایانش را . 
در تفکر پست مدرن تاکید بر وجه محلی یا بومی در مقابل قطب بندی جهانی و فردی ، عینی و ذهنی پیشی می گیرد و بر اساس همین دیدگاه است که با زیربنایی نامتجانس و ناهمگن ، امور نا متوافق ، بی ثباتی ها و ناپایداری ها ، گسست ها وتضادها تاکید دارد . 
تفکر پست مدرن هر گفتگو را به جای آنکه مکالمه یا دیالوگی بیند و شریک بداند ، آنرا نوعی بازی و رویارویی بین دو رقیب می داند . در این تفکر اجتماع همگانی و جهانی به هیچ وجه یک آرمان با ایده آل محسوب نمی شود . تلاش مداوم هستند این است که " بس کنید دیگر ، بگذارید همینطور بماند ." یا " دست از معنی سازی بردارید . "
در تفکر پست مدرن هنر صرفا یک تجربه زیبا شناختی نیست ، بلکه روش شناخت جهان است. 
ویژگی شاخص هنر پست مدرن تاکید بر کلیشه ، تقلید هزل آمیز ازسبک های مختلف و اختلاط و امتزاج رنگ های مختلف کولاژ (
Collage)  است. 
هنر دردنیای پست مدرن نه تعلق به چار چوب ارجاعی و معیار داوری خاصی است و نه به پروژه یا اتوپیای خاصی تعلق دارد . ایهاب حسن نظریه پرداز پست مدرن با ترسیم و ارائه جدولی از تمایزات بین دو جنبش مدرنیسم و پست مدرنیسم به طراحی و نقشه پردازی درباره معدوده ها و مرزهای اندیشه پست مدرن اقدام کرده است . 

 post - picture 1

جدول تمایز مدرنیسم و پست مدرنیسم از دیدگاه ایهاب حسن

- مدرنیسم ........................... پست مدرنیسم 
ـ
صورت/ صورت ربطی/ صورت بارز...... ضد صورت /صورت فعلی /صورت بسته 
ـ هدف ................................................ بازی 
ـ طرح
/نقشه............................................... شانس/تصادف
ـ سلسله مراتب ................................................. فرآیند / اجرا  /رخداد 
ـ حضور ................................................ غیاب 
ـ تمرکز .............................................. پراکندگی 
ـ ژانر / مرز ................................................ متن / بین متن 
ـ ریشه / عمق ................................................ (ریشه کاذب / ریزوم  / سطح

طراحان پست مدرن بر این عقیده هستند که به راحتی می توان تاریخ را دور زد و تاریخ معماری را به شیوه هایی اصیل ، تازه و بدیع مجددا به هم پیوند بزنند . آنان عموما جنبش های خود را در راستای حرکت های جدایی طلب و فرقه گرایانه سوق دادند و ازجنبش های وسیع و گسترده حقوق مدنی و پیوند های انسانی ، که می توانستند موجب رشد ،ارتقا و استعلای محدوده ها و عرصه فعالیت های گروهی گردند ، دوری می جستند . 
پستمدرنها فرانسوی این نوع نگرش به جهان را به مثابه کشفی چشمگیر و کلیدی برای آزادی و سعادت در دنیای جدید پلورالیستی و چند خدایی ارائه می کنند . 
همانگونه که قبلا متذکر شدیم اندیشه پست مدرنیسم سمت و سو و جهت گیری واحدی ندارد . بلکه در جهان متعددی سیر می کند ، مضامین آن چندان با هم سازگار نیستند بلکه در اکثر موارد دچار تناقض ها و ابهام های آشکاری هستند . 
یکی از اساسی ترین مضامین مبحث پست مدرن حول واقعیت یا فقدان واقعیت یا چندگانگی واقعیت می چرخد.  هیچ انگاری مفهومی نیچه ای است که با معنای سیال و بی ثبات از واقعیت رابطه ی تنگاتنگی دارد . شعار " مرگ خدا " ی نیچه به این معنی است که دیگر نمی توانیم به هیچ چیز یقین داشته باشیم . اخلاق دروغ است و حقیقت افسانه .

post - picture 3

از مهمترین مضامین پست مدرنیته می توان به موارد زیراشاره کرد : 

۱- تردید در این باره که هرگونه حقیقت انسانی ، بازنمایی عینی و ساده ای از واقعیت است . 

۲- توجه و تاکید بر نحوه کاربرد زبان از سوی جوامع برای ساختن واقعیات مورد نظر خود ، اینکه جوامع چگونه از زبان برای ایجاد واقعیات استفاده میکنند . 

۳ -ترجیح دادن یا اولویت قائل شدن برای بومی) محلی) ، عینی و اخص دربرابر ، جهانی ، انتزاعی و اعم.

۴- تجدید علاقه یا توجه دوباره به روایت داستان و داستان سرایی . 

۵ - پذیرش این نکته که توصیف های متعدد و متفاوت از واقعیت را همواره نمی توان به شیوه ای قطعی و نهایی ، یعنی عینی و غیر انسانی ، در برابر یا علیه یکدیگر به کار رفت . 

۶ - تمایل به پذیرش و قبول چیزها آنگونه که در سطح و ظواهر قرار دارند ، به جای جستجو به سبک فروید یا مارکس برای یافتن معانی ژرفتر . 

post - picture 6

مارکس                                                      فروید

اکثر این مضامین با هم جور بوده و مناسب هم به نظر می رسند ولی معذلک ، وضعیت پست مدرن از نوعی تنش یا آشفتگی خاصی برخوردار است ، از یک سو تمایل به سمت تجزیه، پراکندگی و افتراق و از سوی دیگر جستجو برای یافتن چارچوب های وسیع تری برای معانی است.  

ادامه دارد...





نوع مطلب : آشنایی با معماران، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : دوشنبه 24 مرداد 1390 :: توسط : محمدرضا نظریان

اسکار نیمایر (به پرتغالی: Oscar Niemeyer) معمار برزیلی و طراح بنای مرکز سازمان ملل در نیویورک است.او در شهر ریو دو ژانیرو زاده شد. در همان شهر در سال ۱۹۳۴ از مدرسه هنرهای زیبا درجه مهندسی معماری دریافت کرد. در ۱۹۴۵ عضو حزب کمونیست برزیل شد. عضویت در این حزب بارها برایش دردسر آفرین بود.در دوره دیکتاتوری نظامی برزیل به دفترش حمله کردند و ناچار به زندگی در اروپا شد.

 فیدل کاسترو گفته بود «من و اسکار نیمایر آخرین کمونیست‌های کره زمین هستیم

oscar - picture 8

نیمایر که خود یکی از اصلیترین و مستعد ترین معماران جنبش مدرن بود، از دل نظام آموزشی سست و سیاهی سر بر آورد. با وجود این، توانست به شناختی بسیار آگاهانه و تقریبا حسی از قابلیت‌های بتن مسلح دست یابد .فولاد در برزیل بسیار کمیاب و گران بود اما بتن نه تنها قیمت ارزانی داشت بلکه حتی با وجود کارگرانی ناوارد می شد با آن به مرزهایی تصور نکردنی رسید. نیمایردر سازه های بتنی، شیوه ایاز معماری را دید که نه تنها مدرن است بلکه می‌تواند گوشه‌هایی ازطبیعت برزیل را نیز نشان دهد.

oscar - picture 7

در سال ۱۹۴۷ با طرح بنای مرکز سازمان ملل متحد در نیویورک شهرتی جهانی یافت.

در ۱۹۵۶ رئیس‌جمهور برزیل از او خواست طرحی برای برازیلیا، پایتخت جدید برزیل بدهد. برازیلیا بزرگ‌ترین طرح معماری او بود و نی‌مه‌یر در آن بسیاری از اندیشه‌های نوی خود را بکار برد.در ۱۹۸۸ برنده جایزه معماری پریتزکر شد.در سال‌های اخیر او همچنان کار می‌کند. آخرین کار او مجسمه‌ای به یادبود محاصره اقتصادی کوبا از سوی آمریکا است.

oscar - picture 9

در ادامه مطلب به معرفی موزه هنرهای معاصر برزیل که از آثار مشهور اوست می پردازیم...





نوع مطلب : آشنایی با معماران، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 18 مرداد 1390 :: توسط : محمدرضا نظریان

در ادامه مبحث مدرن متاخر اینک به معرفی یکی دیگر از معمارانی که می توان او را در کنار معماران این دوره قرار داد می پردازیم.

ایرو سارینن(Eero saarinen )یكی از استادان پركار و بحث انگیزترین در عرصه معماری در قرن20 بود .هرچند عمرش كوتاه بود و كارهای او در سن 50 سالگی در سال 1961 قطع شد.

erro - picture 1

ایرو سارینن در سال 1910 در فنلاند متولد شد و در سال 1923 زمانی كه 13 سال داشت به همراه خانواده به ایالات متحده مهاجرت كرد ارو حرفه خود را با استعدادهای قابل ملاحظه ای شروع كرد. پدرش الیل سارینن(1950-1873) معمار معروف و بزرگی و شناخته شده بود واولین رئیس آكادمی هنر میشیگان جایی كه در اونجا تدریس هم می كرد بود وارو نیز تحت نظارت پدرش درس می خواند. و از نمونه كارهایش ایستگاه قطار هلسینكی و بسیاری دیگر از ساختمانهای برجسته فنلاند بود و یادبود توسعه ملی جفرسون نیز از آثار اوست.

مادرش لوئیس (1968-1879) طراح پارچه و لباس و مجسمه ساز بود و همچنین خواهرش لیزا (1979-1905) طراح داخلی بود . نمونه كار پدر ارو طراحی پردیس Cranbrook در حومه دیترویت معیار مهمی در حرفه ارو بود او اعنقاد راسخ به اینكه معماری باید كل محیط زیست را در بربگیرد داشت و دركنار كارهایش از منظره و اشیای تزئینی به عنوان مدل كمك می گرفت و درآكادمی پاریس (1930-1920) به تحصیل مجسمه سازی می پرداخت وتحصیلات معماری خود را در دانشگاه ییل (1931 -- 1934) گذراند و در سال 1934 &1935 به اروپا بورسیه شد.
مسیر اصلی حرفه ی ارو مدرن سازی بود و در طول سالهای (1930-1940) به تمرین طراحی ساختمانهایی به همراه پدرش Eliel ، او و همکارانش پرداخت .همكاری بین پدر و پسر در آینده ی ارو اثرات بسیار پرباری دركشف ایده های خود و كسب شهرت به عنوان یك معمار مدرن داشت . برجسته ترین موفقیت پدرش و وی در سال 1939 برای طراحی گالری هنر اسمیتسونین بر روی بازار واشنگتن بود .و در زمان جنگ با همكاری پدرش پروژه های مسكونی را اجرا كرد. با مرگ Eliel Saarinen در سال 1950 ، Eero رسما كار خود را به عنوان معمار مستقل آغاز كردند و با طراحی مبلمان شروع كرد و كارهاشون رو در نمایشگاهی در سال 1940 با نام طراحی ارگانیك در مبلمان خانگی در موزه های مدرن در نیویورك به نمایش گذاشتند .و برنده ی ایجاد طرحهای مدرن مبلمان شد.

erro - picture 10

ایرو در حرفه اش روشهای جدید و متنوع ابداع می کرد هرجند در زمان زندگی اش از سوی معماران هم دوره خود نادیده گرفته شد و گاه مورد تمسخر قرار می گرفت امروزه به عنوان یکی از استادان معماری آمریکایی سده بیستم به شمار می آید. او همه را تحت تاثیر و مجذوب طرحهای قدرتمندش می کرد و روز به روز مشهرتر می شد.

جدای طراحی‌ها معماری فرودگاه و موزه‌های بزرگ ومبلمان ارو به عنوان مجسمه ساز معروفیت زیادی داشت.بعضی از کارهاش مثل ترکیب استیل و شیشه در مرکز جنرال موتورز نمونه هایی از سبک بین‌الملل هستن.همچنین کار معروف پایانه TWA در فرودگاه کندی جالبه.ارو گاهی به عنوان پدر نئو اکسپرسیونیم هم شناخته می شود.

ایرو سارنین فعالیتهای بسیاری در زمینه معماری مجسمه سازی و طراحی مبلمان انجام داد و جوایز زیاذی دریافت کرد و در سال ۱۹۶۱ در اثر تومور مغزی در گذشت و بعد از مرگ وی مدال طلای موسسهٔ معماران آمریکا به وی تعلق گرفت .

اینک به معرفی یکی از کارهای مشهور او یعنی ترمینال TWA می پردازیم...





نوع مطلب : آشنایی با معماران، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : یکشنبه 16 مرداد 1390 :: توسط : محمدرضا نظریان

پس از بررسی دوره مدرن متاخر اینک به معرفی تعدادی از معماران این دوره و آثار آنان می پردازیم.

آندو خود معمایی است.هیچ كس اطلاع دقیقی از زندگی شخصی او ندارد.حتی جای تردید است كه از دانشگاهی فارغ التحصیل شده باشد.آنچه از او می دانیم آن كه متولد اوزاكا در سال 1941 است و كارگاه شخصی خود را در سال 1970 دایر نمود و تا كنون بیش از یكصدو پنجاه پروژه ی معماری طراحی كرده است.

آندو بی شك مهم ترین و بانفوذترین معمار معاصر ژاپن است.

شهرت او بیشتر به خاطر تركیبات موجز و منسجم ونحوه ی بكارگیری مصالح و بویژه بتن است.تجربه ی فضا وطبیعت و آفتاب و آسمان و باد مضمون های غالب معماری آندو هستند.گرچه برچسب كمینه گرایی بر او خورده است,اما بیشتر توجه او بر تلفیق فرم های مدرن با مفاهیم و شیوه های سنتی ژاپن معطوف است.به بیان دقیق تر ,هدف او تغییر معنای طبیعت از گذرگاه معماری است و همه ی اینها , ریشه در سنت منطقه ای زیستگاه او - یعنی كانزای - دارد.

"خانه ی دیوار" , "شهرك روكوكو" , "نمازخانه ی كوه روكوكو" و"موزه ی ادبیات هیمجی " از جمله ی مشهورترین آثار اوست.

 

ando90 - picture 1


موزه ی هنرهای مدرن فورت فورث

مكان:فورت ورث تگزاس - ایالات متحده

تاریخ ساخت:1999-2002

زمینی كه برای این پروژه در نظر گرفته شد در حومه فورت ورث وسط یك پارك بزرگ و دقیقا در كنار یكی از آثار مهم معماری قرن بیستم - یعنی موزه ی هنری كیمبال اثر لوئی كان- قرار دارد.طبیعتا ایجاد یك رابطه ی بهینه بین ساختمان جدید وبنای كیمبال ونیز طراحی یك مكان عالی در زمینی چنین وسیع ,بزرگترین دغدغه ی طراح بود.

 

ando90 - picture 5



ando90 - picture 6








نوع مطلب : آشنایی با معماران، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : جمعه 7 مرداد 1390 :: توسط : محمدرضا نظریان

دوره معماری مدرن متاخر را میتوان بعد جنگ جهانی دوم تااوایل دهه هفتاد محسوب کرد. دراین زمان بسیاری از معماران بزرگ دوران معماری اولیه ومتعالی همچون رایت , کوربوزیه,گروپیوس,میس زنده بودند. انها کماکان فعال بودهو نقش بسزایی در شکل گیری معماری اوانگارد داشتند.
رایت در این دوره همچنان به عنوان معروف ترین ومهمترین معمار امریکا شناخته می شدو پیروان بسیاری در اروپا وامریکا داشت.اوتنها معماریاست که در هر سه دوره معماری مدرن ساختمان هایی با 
شهرت جهانی ساخته است.


lastmodern - picture 2
موزه گوگنهایم فرانک لوید رایت


کوربوزیه به عنوان استاد مسلم و نظریه پرداز اصلی معماری مدرن در این دوره از عقایددهه 20و30خود فاصله گرفت .وی به جای تکیه بر یک مع8ماری انتزاعی صرف وطراحی مکعب های مدرن به سمت تندیس های احساس گرایانه گرایش پیدا کرد. این موضوع را می توان در کارهای اخر او همچون کلیسای رونشان(54-1950) و ساختمان های ساخته شده در چندیگار هند(64-1951)و بالاخره مرکز هنری کارپنز (64-1961)در دانشگاه هروارد امریکا ملاحظه کرد.
نکته حائز اهمیت در مورد این ساختمان های تندیس گونه الن است که همه انها بلا استثنا با بتن احداث شده اند.
پس از جنگ استقلال هندوستان وجدا شدن پاکستان از این کشور در سال 1947 ایلات پنجاب به دو نیم تقسیم شد و لاهور مرکز این ایالت در قسمت مربوط به  پاکستان قرار گرفت.جواهر لعل نهرو نخست وزیر وقت هند از کوربوزیه خوست شهری جدید با نگرش به سمت توسعه واینده در پنجاب هند طراحی کند.
برای طراحی این شهر که چندیکار نام گرفت کوربوزیه از جدید ترین ظوابط شهر سازی ومعماری که خود اد مسئول تبیین انها بود استفاده کرد.
کوربوزیه خود چند ساختمان مهم ایالتی از چمله ساختمان های پارلمان وساختمان های دادگاه عالی را با بتن نمایان طراحی کرد. عملیات اجرای این شهر از سال 1952اغاز گشت.
در ایران شهر اکباتان در شمال فرودگاه مهراباد مثال خوبی از شهر سازی مدرن بر اساس عقاید کوربوزیه است.
کار اغاز این شهرک از دهه پنجاه شمسی اغاز شد.در شهر اکباتان یک سری از اپارتمان های بلند مرتبه مکعب شکل که همه مشابه هستند با بتن مسلح ساختهو اجرا شده اند ومسکن حدود صد هزار نفر است .

میس وندر روهه دیگر معمار صاحب نام مدرن تا پایان عمر خود در سال 1969بسیار فعال بود.میس را شاید بتوان تنها معمار مدرن محسوب کردکه ساختمان های مکعب شکل ساخته شده شیشه وفولاد را همچنان به زیبایی تا پاین عمر خود طرح کرد.از جمله این ساختمان ها ساختمان سیگرم 1959-1956را متوان نام برد که جزو اخرین کارهای او محسوب می شود.

lastmodern - picture 1
اپرای سیدنی طراح یورن اتسن ۱۹۷۳نمونه معماری تندیس گرا


فیلپ جانسون معمار معاصر مشهور امریکایی در معرفی میس به جامعه امریکا و نام گزاری سبک بین المللی سهم به سزایی داشت. در این دوره ای.ام.پی- معمار چینی تبار امریکایی وشرکت عظیم اسکید مور اوینگ مریل به تقلید از میس مکعب های شیشه ای در غرب و سراسر دنیا احداث کردند.
شعار معروف میس (کمتر بیشتر است) هم اکنون به صورت سبکی به نام مینمالیست مطرح است. در کارهای معمارانی همچون تاداو اندو والوارو سیزا نمونه های از این سبک را متوان مشاهده کرد.
دیگر چهره بارز این دوره لویی کان معمار استونی تبار امریکایی است.اگر چه ساختمان های طراحی شده توسط وی اندک است.ولی اپر بسزایی در معماری غرب در طی دو دهه شصت و هفتاد میلادی گزارد. از وی می توان حلقه بین مدرن و پست مدرن نام برد.کان معتقد به تقسیم بندی فضا های سرویس دهنده و فصاهای سرویس شونده و جدا کردن این فضاها از یکدیگر بود. بهترین مثال این نمونه از کارهای وی را می توان در ساختمان مجلس ملی بنگلادش در داکا (1962) وساختمان تحقیقات پزشکی در دانشگاه پنیسیلوانیا(65-1957)ملا حظه کرد.موئسسه علوم اداری در احمد اباد هند(1963) و موزه هنری کیمل(1972-1966)در شهر فورت ورت ایالت تگزاس امریکا از دیگر طرحهای این معمار مهم است.
فولر و کان هر دو در کنگره بین المللی معماران در اصفهان تحت عنوان بررسی امکان پیوند معماری سنتی با شیوه های نوین ساختمان در سال 1970دعوت شده بودند.گروپیوس , میس , و ریچارد نوترا نیز به این کنفرانس دعوت شده بودند.منتها به علت مرگ هر سه انها قبل از کنفرانس این کنفرانس بدون حضور انها تشکیل شد و فولر و کان شاخص ترین سخنرانان این کنفرانس بودند.
در اینجا باید عنوان شود که معماری مدرن نقطه عطفی در تاریخ معماری غرب و یا به عبارت دیگر در تاریخ معماری جهان به شمار می رود.زیرا برای اولین بار نگرش از سنت تاریخ وگذشته به عنوان منبع الهام معماری تغیییر جهت دادو آینده و پیشرفت به عنوان موضوع و هدف اصلی معماری مطرح شد.معماران  ونظریه پردازان مدرن سعی می کردند معماری را با علم و فناوری و جهان در حال تحول همگون سازند.انها ساختمان ها وشهرهایی را پیش بینی کردند که پس از مدتی در غرب و سپس در سراسر جهان چهره واقعی به خود گرفت. انها در ذهن خود آینده ای را ترسیم کردند که تا به حال در شکل گیری وگسترش است.




نوع مطلب : آشنایی با آثارمعماری، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : پنجشنبه 6 مرداد 1390 :: توسط : محمدرضا نظریان
درباره وبلاگ
انجمن علمی معماری
معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز

مدیر وبلاگ: محمدرضا نظریان
منوی اصلی
موضوعات
آرشیو مطالب
مطالب اخیر
نویسندگان
پیوندها
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
جستجو