تبلیغات
معماری: بعد چهارم زندگی - مطالب تیر 1389
 
معماری: بعد چهارم زندگی
انجمن علمی معماری دانشگاه شهید چمران اهواز
 
 

یکی از سوالات جالب کنکور ارشد معماری(گرایش معماری) امسال،
 سوال 108 بود که یکی از دوستان به من نشان داد!

در این سوال(که در عکس زیر می بینید) ، مناسب ترین مقطع برای مگس کش خواسته شده!

به نظر شما جواب درست کدام است؟

(برای دیدن عکس در اندازه بزرگتر ، روی آن کلیک کنید)


جواب صحیح گزینه 4 (یعنی الف) هست، که البته کاملاً بین گزینه های دیگر ، داد می زند!




نوع مطلب : عمومی، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : پنجشنبه 31 تیر 1389 :: توسط : محمدرضا نظریان


نمرات کاربرد کامپیوتر به همراه نمرات نهایی مقدمات 1(مهندس مجتهدزاده)، نمرات نهایی بیان 1(مهندس پرتار) ،

نمرات نهایی مقدمات 1(مهندس حکمت) و نمرات نهایی هندسه مناظرو مرایا(مهندس حکمت)

در ادامه مطلب




نوع مطلب : اعلام نمرات، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : چهارشنبه 23 تیر 1389 :: توسط : محمدرضا نظریان

تلاش های امروز ما ، شایستگی ما را در آینده به اثبات می رساند...



اولین شماره نشریه علمی انجمن علمی معماری دانشگاه شهید چمران اهواز در انتظار تلاش های شماست؛
 

 انجمن علمی معماری دانشگاه شهید چمران اهواز دعوت می کند:

 
فراخوان مقاله




از دانشجویان و پژوهندگان جهت همکاری در زمینه های زیر دعوت می شود:


 تالیف مقاله


 ترجمه مقالات

گردآوری مقالات زبان اصلی


در حوزه های معماری ، شهرسازی و هنر  و  به ویژه با موضوع " فضاهای آموزشی"


مهلت ارسال : 30 مهر 89

نحوه ارسال : به ایمیل انجمن علمی معماری دانشگاه شهید چمران اهواز:

scu.architecture@gmail.com

یا به صورت حضوری به انجمن علمی معماری تحویل نمائید.






نمرات داغ معماری!



نمرات برداشت، معماری جهان، سازه بتنی، مصالح ساختمانی، نمرات مقدمات(مهندس حکمت) و

بیان(مهندس پرتار) 
، (نمرات کاربرد کامپیوتر فردا اعلام می شوند.)


همگی در ادامه مطلب.



نوع مطلب : اعلام نمرات، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 22 تیر 1389 :: توسط : محمدرضا نظریان

منابع مطالعاتی پیشنهاد شده توسط استاد مجتهدزاده:


معماری اسلامی:

- سبک شناسی معماری ایرانی - محمد کریم پیرنیا - نشر سروش دانش

- آشنایی با معماری اسلامی ایران - محمد کریم پیرنیا

- معماری ایران - آرتور پوپ - نشر اختران

- معماری اسلامی - رابرت هیلن براند - ترجمه آیت الله زاده شیرازی - نشر روزنه

- معماری جهان اسلام - ارنست گرویه - ترجمه یعقوب آزند

- تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی - یوسف کیانی - انتشارات سمت

- هندسه و تزئین در معماری اسلامی - نجیب اوغلو - نشر روزنه






نوع مطلب : معرفی کتاب، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : شنبه 19 تیر 1389 :: توسط : محمدرضا نظریان

16 نمونه راندو آسمان با ماژیک و روان نویس






نوع مطلب : بیان معماری، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : چهارشنبه 16 تیر 1389 :: توسط : محمدرضا نظریان

ریز نمرات اولیه مقدمات 1، استاد مجتهدزاده، تنها نمره ای بود که اعلام شد.

که با کلیک بر روی عکس های زیر مشاهده می شوند.



  

جهت اطلاع از وضعیت سایر نمرات به ادامه مطلب مراجعه کنید.




نوع مطلب : اعلام نمرات، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : دوشنبه 14 تیر 1389 :: توسط : محمدرضا نظریان

دکتر زرگانی استاد دروس مصالح ساختمانی و سازه های بتنی رشته ی معماری و هم چنین مدیر گروه رشته معماری هستند.


 این استاد دوست داشتنی، امسال بازنشسته خواهند شد. به این بهانه مصاحبه ای با ایشان را انجام دادم.

 هم چنین انجمن علمی معماری، وظیفه ی خود می داند تا در زمانی مناسب از ایشان به پاس زحماتش، تقدیر به عمل آورد. 




بیوگرافی:

دکتر حمید جاسمی زرگانی ، متولد سال 1324 در شهر اهواز می باشد. سال 1343 وارد دانشگاه تهران شده و در سال 1347 مدرک کارشناسی خود را در رشته ی عمران از این دانشگاه اخذ نمود.

 پس از طی خدمت سربازی در سال های 1348 تا 1350 ، در سال های 1350 تا 1354 در طرح های عمرانی مشارکت داشت.

در سال 1354 برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به دانشگاه نورث ایسترن ماساچوست آمریکا رفت و مدرک کارشناسی ارشد خود را از این دانشگاه اخذ نمود.

 پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، تحصیل در مقطع دکترای این دانشگاه را نیمه کاره رها کرد و به ایران بازگشت . از سال 1361 تا کنون ، عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه شهید چمران اهواز می باشد.

 در سال تحصیلی 89-88 ، مسئولیت مدیر گروه معماری دانشگاه شهید چمران اهواز را بر عهده داشت.



نوع مطلب : عمومی، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : جمعه 11 تیر 1389 :: توسط : محمدرضا نظریان

معماری موسیقی مجسم:


 گوته روزی گفته بود: " یک فیسلوف برجسته، از معماری به مثابه ی موسیقی منجمد سخن می‌گوید."

 ادعای او باعث شد بسیاری اظهار عدم رضایت کنند.



همان گونه که در موسیقی، اجرای نت روان، سیال و متصل ( = لگاتو ) و یا اجرای مقطع و ناپیوسته نت ها (= استاکاتو ) داریم،
در بافت موسیقی نیز معماران درصورت ساختمان و نصب بازشوها (=نت ها) با فواصل گوناگون،

گاهی هم چون هنر گوتیک درجستجوی کاهش آرتیکولاسیون به واسطه ی تداوم بوده اند و گاهی نیز هم چون اکسپرسیو نیسم آلمان در آغاز قرن بیستم در جست و جوی پیوستگی و تداوم کامل ( = لگاتو )



هر چند در هر طبقه از ساختمان ما می‌توانیم با نظاره‌گری بر پنجره ها و بازشوها و فضاهای خالی (سکوت) به ملودی آن گوش فرا دهیم، توأمان هم می توانیم با نگریستن به بدنه ی ضلع یک ساختمان، دو یا سه طبقه را به شکل یک هارمونی به یک چشم انداز دریافت کنیم.

 به زبان دیگر، همان گونه که دانش هارمونی ما را به خصیصه های آکوردها و توانایی پیوندشان با یکدیگر، با توجه به ارزش های ساختمانی، ملودیک و وزنی آن ها آگاه می‌سازد، کاوش گر نیز می‌تواند هارمونی بافت موسیقی را برداشت کند.



نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 8 تیر 1389 :: توسط : محمدرضا نظریان
درباره وبلاگ
انجمن علمی معماری
معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز

مدیر وبلاگ: محمدرضا نظریان
منوی اصلی
موضوعات
آرشیو مطالب
مطالب اخیر
نویسندگان
پیوندها
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
جستجو