تبلیغات
معماری: بعد چهارم زندگی - لودویگ میس وندر روهه و پاویون بارسلونا
 
معماری: بعد چهارم زندگی
انجمن علمی معماری دانشگاه شهید چمران اهواز
 
 

وی در سال 1886میلادی در شهر آخن آلمان متولد شد و پس از 83 سال در شهر شیکاگو جهان معماری را بدرود گفت. این معمار آلمانی از برجسته ترین سردمداران معماری مدرن است که از سال 1930 تا 1933 به عنوان آخرین مدیر، ریاست مدرسه معماری باهاوس را بر عهده داشت.

van - picture 12

او کار جدی خود را بعد از صرف نهار و از ساعت 2 بعدازظهر شروع میکرد. چهره ی او شبیه به روسای کارخانجات فولادسازی بودو در طول عمرش به عنوان یک فرد انقلابی مطرح بود. در شخصیت او انزوایی خاص دیده می شد که باعث تمرکز او در زمینه ای گردید که توانست او را به عنوان یک معمار مطرح کند، البته از این نکته نباید غافل ماند که حرفه ی پری وی نیز که بنایی بود موجب آشنایی او با مصالح ساختمانی گشت و زمینه را برای شناخت ساختمان سازی فراهم کرد. او علیرغم این که تحصیلات آکادمیک نداشت ولی طراحی و ترسیم گچبری های تزئینی را به خوبی فراگرفته بود و نیز یک دوره ی کوتاه مدت در برلین در مورد سازه های چوبی گذرانید.

در دهه ی اول قرن بیست و به مدت 3سال با پیتربهرونز(Peter Behrens) همکاری کرد، مهارت بهرنز در طراحی تولیدات صنعتی تأثیر زیادی بر وندروهه گذاشت.

نقاشان هلندی "وئدشبرگ" و "موندریان" در شیوه ی نقاشی "نئوپلاستی سیم" سطوح هندسی را به ساده ترین نوع ممکن با یکدیگر ترکیب می کردند و در پی آن بودند که با عامل سطح ترکیبی متوازن بسازند. آنان میکوشیدند فرم های مجرد خالص را بی آن که کوچک ترین نشانی در آن ها باشد ، به تصویر بکشند.

گروه کوچک این نقاشان پس از سال 1917 نشریه ی هنری ستایل را منتشر کردند. نمایشگاه آثار هنری ستایل در پاریس تأثیر فراوانی بر کارهای میس وندروهه داشت.میزان این تأثیر و تجلی آن را در طرح معماری می توان در طراحی های وی از خانه دید. به دست توانای میس ، قسمت های مسطح نظم یافتند و صفحات ساده ای از شیشه ، بتن مسلح و سنگ مرمر اساس طرح های وی شدندکه از آن ها برای مقاصد هنری و خلق ترکیب های معماری استفاده کرد.

ساختمان های میس وندروهه باعث ایجاد سبکی در معماری به نام سبک بین الملل انجامید.او تنها معماری مدرنی بود که تا پایان عمر ساختمان های مکعب شکل  ساخته شده از فولاد و شیشه را به زیبایی طرح کرد.


پاویون بارسلونا (
Barcelona pavillion) :

این ساختمان با پلان آزاد خود ، الگو و شکل و شمایلی از جنبش مدرن در معماری محسوب می گردد.

جمله ی مشهور میس وندر روهه درباره معماری مدرن این است که:                                

 کمتر بیشتر است. (Less is more)

تجلی این شعار را به بهترین و کامل ترین شکل در پاویون بارسا مشاهده می کنیم.

در این پاویون دیوارها و سقف ها به صورت صفحات مستطیل شکلی هستند که کاملاً آزادانه حرکت کرده و از هم عبور می کنند و به این ترتیب فضاهای بدیعی را خلق می کنند.


 میس وندر روهه با مهارتی استادانه فضاهای داخلی و خارجی را با هم ترکیب کرده است.

به گونه ای که شخص به طور قطع نمی تواند بگوید چه زمانی داخل ساختمان می شود و چه زمانی خارج از آن قرار می گیرد.

van - picture 1

در این پاویون دیوارها و سقف ها به صورت صفحات مستطیل شکلی هستند که کاملاً آزادانه حرکت کرده و از هم عبور می کنند و به این ترتیب فضاهای بدیعی را خلق می کنند.
 این بازی با دیوار ها و سقف، حس سبکی و حرکت در فضا(که از ویژگی های یک پاویون هست) را به حداکثر رسانده است.

van - picture 2

به این ترتیب با وجود سادگی فرم، به علت برانگیخته شدن حس کنجکاوی، بیننده در پاویون حرکت کرده و فضاهای جدیدی را کشف می کند. فضاهایی که به کمک صفحات از هم جدا شده اند.هم چنین بیننده به هنگام بازگشت از پاویون با مسیرهای متنوع و غیرتکراری مواجه است که از خستگی وی می کاهد.

van - picture 3

استخر بسیار کم عمق به همراه سنگریزه های کف آن ، احساس آرامش را به فضا می دهد که به خاطر انعکاس و تابش غیر مستقیم نور به داخل پاویون است.

van - picture 4

مبلمان های چرمی داخل پاویون که توسط خود میس وندر روهه طراحی شده است، به همراه استفاده از مصالح مدرنی هم چون شیشه، فلز و سنگ های تیره رنگ، پاویون را به مکانی لوکس تبدیل کرده است.

van - picture 5


رودولف آرنهایم 
 از نظریه پردازان تئوری گشتالت ،

 با تحلیل غرفه ی بارسلونا، نشان می دهد که چگونه شیء بر درک ما از فضاهای پیچیده تاثیر می گذارد:


"پیکره ای به اندازه واقعی در ساختمانی از قطعات مستطیل شکل به مثابه تنها شکل غیر هندسی و طبیعی بسیار چشمگیر است.

این پیکره در گوشه ای قرار گرفته بود که در حالت عادی از نظر بازدیدکنندگان پنهان می ماند. آن را روی سکویی در حوضی کوچک نهاده بودند که از پشت دیوار جدا کننده ی شیشه ای و از فضای بزرگ داخلی، دیده می شد و پشت آن دیوار کوتاهی قرا داشت.

دسترسی به این حوض و پیکره از طریق راهرو باریکی مقدور بود که بدون وجود پیکره به عنوان مرکز توجه بصری ، یک راهرو بیهوده به نظر می آمد که جز به گوشه ای خالی راه ندارد.

van - picture 6

معمار با تاکید خاص بر گوشه ی دورافتاده ساختمان ، قید و محدودیت شکل های مستطیل در تمام اجزای بنا را با شدت بیشتری جلوه داده است... "


شکل هندسی غرفه، مستطیل است که یک شکل ذاتاً متقارن است. معمار با جا به جائی و تلفیق مستطیل های گوناگون ، این حالت ذاتی در شکل اصلی را تضعیف و یک کشمکش فضایی پویا ایجاد می کند. این ابهام تحسین آمیز ، سپس به واسطه موضع نامتقارن و دور از مرکز تابنده ترین شیء ( پیکره ) دوچندان می شود.

van - picture 7
پلان

van - picture 8

سایت پلان

van - picture 9

پرسپکتیو خارجی

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

منابع:

 کتاب بوطیقای معماری - آنتونی سی.آنتونیادس

 کتاب عناصر معماری از زمان تا مکان - پی یر فن مایس

  سایت:e architect و designboom





نوع مطلب : آشنایی با معماران، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : پنجشنبه 10 شهریور 1390 :: توسط : محمدرضا نظریان
درباره وبلاگ
انجمن علمی معماری
معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز

مدیر وبلاگ: محمدرضا نظریان
منوی اصلی
موضوعات
آرشیو مطالب
مطالب اخیر
نویسندگان
پیوندها
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
جستجو