تبلیغات
معماری: بعد چهارم زندگی - اسکار نیمایر و موزه هنرهای معاصر برزیل
 
معماری: بعد چهارم زندگی
انجمن علمی معماری دانشگاه شهید چمران اهواز
 
 

اسکار نیمایر (به پرتغالی: Oscar Niemeyer) معمار برزیلی و طراح بنای مرکز سازمان ملل در نیویورک است.او در شهر ریو دو ژانیرو زاده شد. در همان شهر در سال ۱۹۳۴ از مدرسه هنرهای زیبا درجه مهندسی معماری دریافت کرد. در ۱۹۴۵ عضو حزب کمونیست برزیل شد. عضویت در این حزب بارها برایش دردسر آفرین بود.در دوره دیکتاتوری نظامی برزیل به دفترش حمله کردند و ناچار به زندگی در اروپا شد.

 فیدل کاسترو گفته بود «من و اسکار نیمایر آخرین کمونیست‌های کره زمین هستیم

oscar - picture 8

نیمایر که خود یکی از اصلیترین و مستعد ترین معماران جنبش مدرن بود، از دل نظام آموزشی سست و سیاهی سر بر آورد. با وجود این، توانست به شناختی بسیار آگاهانه و تقریبا حسی از قابلیت‌های بتن مسلح دست یابد .فولاد در برزیل بسیار کمیاب و گران بود اما بتن نه تنها قیمت ارزانی داشت بلکه حتی با وجود کارگرانی ناوارد می شد با آن به مرزهایی تصور نکردنی رسید. نیمایردر سازه های بتنی، شیوه ایاز معماری را دید که نه تنها مدرن است بلکه می‌تواند گوشه‌هایی ازطبیعت برزیل را نیز نشان دهد.

oscar - picture 7

در سال ۱۹۴۷ با طرح بنای مرکز سازمان ملل متحد در نیویورک شهرتی جهانی یافت.

در ۱۹۵۶ رئیس‌جمهور برزیل از او خواست طرحی برای برازیلیا، پایتخت جدید برزیل بدهد. برازیلیا بزرگ‌ترین طرح معماری او بود و نی‌مه‌یر در آن بسیاری از اندیشه‌های نوی خود را بکار برد.در ۱۹۸۸ برنده جایزه معماری پریتزکر شد.در سال‌های اخیر او همچنان کار می‌کند. آخرین کار او مجسمه‌ای به یادبود محاصره اقتصادی کوبا از سوی آمریکا است.

oscar - picture 9

در ادامه مطلب به معرفی موزه هنرهای معاصر برزیل که از آثار مشهور اوست می پردازیم...

موزه هنرهای معاصر برزیل یا نیتروی در شهر نیتروی برزیل واقع شده است . قطر گنبد این بنای 16 متری که ظاهری شبیه به بشقاب پرنده می باشد ، 50 متر است و از پنجره گالری سه طبقه آن می توان ساحل گوانابارا ، ریودوژانیرو و قله شوگارلوف را تماشا کرد.پس از آنکه این بنا توسط، اسکار نیمیر، طراحی شد و با کمک برونو کانتارینی مهندس سازه طی 5 سال به اجرا در آمد.

oscar - picture 1

نیمایر در این اثر مخاطبان خود را در طی یک حرکت غیر مستقیم و از طریق پوسته‌ای رامپ مانند به داخل بنا هدایت می‌کند. گردشگران با قرار گیری در جهات مختلف هنگام حرکت متوجه پرسپکتیوها و مناظر اطراف آن می‌شوند. این امر درواقع همان اصل معماری گردشگاهی می‌باشد که در کارهای معمار معروف لوکوربوزیه نیز دیده می‌شود.

oscar - picture 5

oscar - picture 4

oscar - picture 2

oscar - picture 3

منبع:سایت اسکار نیمایر و سایت هنر در معماری





نوع مطلب : آشنایی با معماران، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 18 مرداد 1390 :: توسط : محمدرضا نظریان
درباره وبلاگ
انجمن علمی معماری
معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز

مدیر وبلاگ: محمدرضا نظریان
منوی اصلی
موضوعات
آرشیو مطالب
مطالب اخیر
نویسندگان
پیوندها
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
جستجو