تبلیغات
معماری: بعد چهارم زندگی - ایرو سارینن و ترمینال تی-دبلیو-ای
 
معماری: بعد چهارم زندگی
انجمن علمی معماری دانشگاه شهید چمران اهواز
 
 

در ادامه مبحث مدرن متاخر اینک به معرفی یکی دیگر از معمارانی که می توان او را در کنار معماران این دوره قرار داد می پردازیم.

ایرو سارینن(Eero saarinen )یكی از استادان پركار و بحث انگیزترین در عرصه معماری در قرن20 بود .هرچند عمرش كوتاه بود و كارهای او در سن 50 سالگی در سال 1961 قطع شد.

erro - picture 1

ایرو سارینن در سال 1910 در فنلاند متولد شد و در سال 1923 زمانی كه 13 سال داشت به همراه خانواده به ایالات متحده مهاجرت كرد ارو حرفه خود را با استعدادهای قابل ملاحظه ای شروع كرد. پدرش الیل سارینن(1950-1873) معمار معروف و بزرگی و شناخته شده بود واولین رئیس آكادمی هنر میشیگان جایی كه در اونجا تدریس هم می كرد بود وارو نیز تحت نظارت پدرش درس می خواند. و از نمونه كارهایش ایستگاه قطار هلسینكی و بسیاری دیگر از ساختمانهای برجسته فنلاند بود و یادبود توسعه ملی جفرسون نیز از آثار اوست.

مادرش لوئیس (1968-1879) طراح پارچه و لباس و مجسمه ساز بود و همچنین خواهرش لیزا (1979-1905) طراح داخلی بود . نمونه كار پدر ارو طراحی پردیس Cranbrook در حومه دیترویت معیار مهمی در حرفه ارو بود او اعنقاد راسخ به اینكه معماری باید كل محیط زیست را در بربگیرد داشت و دركنار كارهایش از منظره و اشیای تزئینی به عنوان مدل كمك می گرفت و درآكادمی پاریس (1930-1920) به تحصیل مجسمه سازی می پرداخت وتحصیلات معماری خود را در دانشگاه ییل (1931 -- 1934) گذراند و در سال 1934 &1935 به اروپا بورسیه شد.
مسیر اصلی حرفه ی ارو مدرن سازی بود و در طول سالهای (1930-1940) به تمرین طراحی ساختمانهایی به همراه پدرش Eliel ، او و همکارانش پرداخت .همكاری بین پدر و پسر در آینده ی ارو اثرات بسیار پرباری دركشف ایده های خود و كسب شهرت به عنوان یك معمار مدرن داشت . برجسته ترین موفقیت پدرش و وی در سال 1939 برای طراحی گالری هنر اسمیتسونین بر روی بازار واشنگتن بود .و در زمان جنگ با همكاری پدرش پروژه های مسكونی را اجرا كرد. با مرگ Eliel Saarinen در سال 1950 ، Eero رسما كار خود را به عنوان معمار مستقل آغاز كردند و با طراحی مبلمان شروع كرد و كارهاشون رو در نمایشگاهی در سال 1940 با نام طراحی ارگانیك در مبلمان خانگی در موزه های مدرن در نیویورك به نمایش گذاشتند .و برنده ی ایجاد طرحهای مدرن مبلمان شد.

erro - picture 10

ایرو در حرفه اش روشهای جدید و متنوع ابداع می کرد هرجند در زمان زندگی اش از سوی معماران هم دوره خود نادیده گرفته شد و گاه مورد تمسخر قرار می گرفت امروزه به عنوان یکی از استادان معماری آمریکایی سده بیستم به شمار می آید. او همه را تحت تاثیر و مجذوب طرحهای قدرتمندش می کرد و روز به روز مشهرتر می شد.

جدای طراحی‌ها معماری فرودگاه و موزه‌های بزرگ ومبلمان ارو به عنوان مجسمه ساز معروفیت زیادی داشت.بعضی از کارهاش مثل ترکیب استیل و شیشه در مرکز جنرال موتورز نمونه هایی از سبک بین‌الملل هستن.همچنین کار معروف پایانه TWA در فرودگاه کندی جالبه.ارو گاهی به عنوان پدر نئو اکسپرسیونیم هم شناخته می شود.

ایرو سارنین فعالیتهای بسیاری در زمینه معماری مجسمه سازی و طراحی مبلمان انجام داد و جوایز زیاذی دریافت کرد و در سال ۱۹۶۱ در اثر تومور مغزی در گذشت و بعد از مرگ وی مدال طلای موسسهٔ معماران آمریکا به وی تعلق گرفت .

اینک به معرفی یکی از کارهای مشهور او یعنی ترمینال TWA می پردازیم...

« ترمینال TWA » در مقیاس غول پیکر ، شباهت بسیار زیادى به یک عقاب در حال نشستن دارد . این تصویر خارق العاده که از بتون ، تراشیده شده ، ترمینال را به یکى از به یاد ماندنى ترین ترمینال هاى جهان تبدیل کرده است .این سازه ى شگفت آور ، متشکل از یک پوسته ى ضخیم بتونى و داراى چهار سقف مدور عظیم الجثه است که ناگهان رو به بالا چرخیده اند .

erro - picture 7

erro - picture 2

قوس هاى تشکیل شده از این چهار سقف بر روى دیوارهاى قوس دارى قرار گرفته اند که با زاویه به سمت بیرون متمایل شده اند . این سقف هاى مدور که توسط پنجره هاى سقفى از هم جدا گشته و بر روى چهار ستون Y شکل قرار گرفته ، در داخل فضایى با روح و روشن به ارتفاع ۱۷ متر و طول ۱۱۰ متر به وجود آورده اند .

erro - picture 12

ورود به این ساختمان همانند قدم زدن در داخل مجسمه اى است که درون آن توسط فرم خارجى آن نوید داده شده باشد . شکل هاى خمیده و قالب بندى شده از قبیل سقف راه پله ها ، رامپ ها و پیشخوان ها ، در همه جا مشاهده مى شود و تحرک فضاى خارجى در گذر از فضاهاى داخلى که متناوبأ باز و بسته مى شوند ، تکرار شده است .

erro - picture 9

erro - picture 11

ارو سارینن متوجه این واقعیت بود که برخى مردم ، ساختمان را با یک پرنده ى در حال پرواز مطابقت مى دهند . او مى گوید: «این آخرین چیزى بود که مورد توجه ما قرار گرفت . هدف اصلى ما طراحى ساختمانى بود که در آن معمارى ، خود ، بیان کننده ى هیجان و التهاب سفر و گویاى تحول و حرکت باشد» .

او ادامه مى دهد : « اشکال و فرم ها از عمد طورى انتخاب شده اند که بر صعود و بلند پروازى و نیز کیفیت خطوط تأکید شود، چرا که ما خواستار یک مکان عروج دهنده بودیم » .

erro - picture 8

منبع:سایت اطلس معماری





نوع مطلب : آشنایی با معماران، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : یکشنبه 16 مرداد 1390 :: توسط : محمدرضا نظریان
درباره وبلاگ
انجمن علمی معماری
معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز

مدیر وبلاگ: محمدرضا نظریان
منوی اصلی
موضوعات
آرشیو مطالب
مطالب اخیر
نویسندگان
پیوندها
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
جستجو