تبلیغات
معماری: بعد چهارم زندگی - تادائو آندو و موزه هنرهای مدرن فورت فورث
 
معماری: بعد چهارم زندگی
انجمن علمی معماری دانشگاه شهید چمران اهواز
 
 

پس از بررسی دوره مدرن متاخر اینک به معرفی تعدادی از معماران این دوره و آثار آنان می پردازیم.

آندو خود معمایی است.هیچ كس اطلاع دقیقی از زندگی شخصی او ندارد.حتی جای تردید است كه از دانشگاهی فارغ التحصیل شده باشد.آنچه از او می دانیم آن كه متولد اوزاكا در سال 1941 است و كارگاه شخصی خود را در سال 1970 دایر نمود و تا كنون بیش از یكصدو پنجاه پروژه ی معماری طراحی كرده است.

آندو بی شك مهم ترین و بانفوذترین معمار معاصر ژاپن است.

شهرت او بیشتر به خاطر تركیبات موجز و منسجم ونحوه ی بكارگیری مصالح و بویژه بتن است.تجربه ی فضا وطبیعت و آفتاب و آسمان و باد مضمون های غالب معماری آندو هستند.گرچه برچسب كمینه گرایی بر او خورده است,اما بیشتر توجه او بر تلفیق فرم های مدرن با مفاهیم و شیوه های سنتی ژاپن معطوف است.به بیان دقیق تر ,هدف او تغییر معنای طبیعت از گذرگاه معماری است و همه ی اینها , ریشه در سنت منطقه ای زیستگاه او - یعنی كانزای - دارد.

"خانه ی دیوار" , "شهرك روكوكو" , "نمازخانه ی كوه روكوكو" و"موزه ی ادبیات هیمجی " از جمله ی مشهورترین آثار اوست.

 

ando90 - picture 1


موزه ی هنرهای مدرن فورت فورث

مكان:فورت ورث تگزاس - ایالات متحده

تاریخ ساخت:1999-2002

زمینی كه برای این پروژه در نظر گرفته شد در حومه فورت ورث وسط یك پارك بزرگ و دقیقا در كنار یكی از آثار مهم معماری قرن بیستم - یعنی موزه ی هنری كیمبال اثر لوئی كان- قرار دارد.طبیعتا ایجاد یك رابطه ی بهینه بین ساختمان جدید وبنای كیمبال ونیز طراحی یك مكان عالی در زمینی چنین وسیع ,بزرگترین دغدغه ی طراح بود.

 

ando90 - picture 5



ando90 - picture 6




راهكاری كه آنان برگزیدند , طراحی پروژه ای بود كه بتواند سر حد بین فضاهای داخل و خارج را از بین برده و فضای مناسبی برای نمایش آثار هنری ایجاد كند.

ando90 - picture 2

ando90 - picture 7

از این رو بر آن شدند محیطی روستایی بیافرینند كه دریاچه ای كوچك , باغ وجنگل را در بر می گرفت ,بدین ترتیب كل مجموعا از ترافیك سنگین پیرامون جدا می شد.علاوه بر این شش حجم مستطیل شكل با ساختار بتنی و نمای شیشه ای احداث كردند , كه دو حجم , به فعالیت های متداول مانند خدمات و كارهای اداری , وچهار توده ی دیگر به سالن های نمایش اختصاص داده شد.بتن باعث ثبات دمای هوا ودوام و پایداری ساختمان می شود , در صورتی كه شیشه امكان برقراری رابطه ی بصری قوی با محیط اطراف را فراهم می كند.از تلفیق این دو عنصر با یكدیگر فضاهای با میزان وضوح متفاوت ایجاد می شود.


ando90 - picture 3

ando90 - picture 4





نوع مطلب : آشنایی با معماران، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : جمعه 7 مرداد 1390 :: توسط : محمدرضا نظریان
درباره وبلاگ
انجمن علمی معماری
معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز

مدیر وبلاگ: محمدرضا نظریان
منوی اصلی
موضوعات
آرشیو مطالب
مطالب اخیر
نویسندگان
پیوندها
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
جستجو