تبلیغات
معماری: بعد چهارم زندگی - لوئیس باراگان، شاعر رنگ ها
 
معماری: بعد چهارم زندگی
انجمن علمی معماری دانشگاه شهید چمران اهواز
 
 

"خانه من ، پناهگاه من است ، احساسی ترین بخش معماری من ."

"لوئیس باراگان"

تولد     1902   گوادالا جارا مکزیک

مرگ    1988  مکزیکو  مکزیک

Luis Barragán


تحصیلات او در زمینه مهندسی بود اما او معماری خود آموز بود که در 18 سالگی، سفرهای زیادی به فرانسه و اسپانیا کرد و بعداً در 1931 برای مدتی در پاریس زندگی کرد و در این دوره تحت تاثیر سخنرانی های لوکوربوزیه و نوشته های معمار منظر فرانسوی Ferdinand Bac قرار گرفت.

Ferdinand Bac یک نویسنده و روشنفکر بود که باغ ها را مکان هایی جادویی می دانست و اعتقاد داشت باغ ها جاهایی برای آرامش دادن و مسحور کردن بشر هستند.

این ایده تاثیر زیادی بر کارهای آینده لوئیس باراگان گذاشت. به خصوص این که نوشته های Ferdinand Bac بیشتر در مورد اقلیم مدیترانه ای بود، اقلیمی مشابه اقلیم زادگاه باراگان.



اولین تجربه های معماری او در گوادالا جارا شهر زادگاهش در بین سالهای 1927 تا 1936 اتفاق افتاد .
سفر های او علاقه ای در او به وجود آورد .علاقه به معماری شمال آفریقا و مناطق مدیترانه ای که با معماری مکزیک در ارتباط بود. در بازگشت به وطنش معماری احساسی خود را شروع کرد.


او در اواخر دهه 30 به مکزیکو رفت ودر آن سال ها خانه هایی به سبک بین المللی طراحی کرد و با این خانه ها در مکزیکو مشهور شد.

اما در دهه 40 بود که او به سبک شخصی خودش رسید . از 1943تا 1950 او مشغول طراحی و ساخت باغ Pedregal شد.

 در همین سال ها او با Chucho Reyes آشنا شد. Reyes یک هنر مند خلاق و باستان شناس بود و یک طرفدار دو آتشه فرهنگ و تمدن مکزیک بود. او باعث شد گرایش فرانسوی باراگان در معماری به گرایش های مکزیکی تبدیل شود و باراگان را به یک معمار ملی بدل کند .


کارهای او نمونه های مینیمالیسم در معماری هستند و بافت و رنگی فوق العاده دارند. سطوح خالص، دیوارهایی ساخته شده از خشت، الوار و گچ و یا حتی آب، المان های ترکیبی او هستند که همه آنها در ارتباط با طبیعت قرار دارند .



باراگان خود را یک معمار منظر می نامد و در کتاب معماری معاصر می نویسد :
"من معتقدم برای خلق یک حس زیبا و تمایل به هنرهای زیبا و بقیه ارزش های معنوی  معماران به همان اندازه که ساختمان ها را طراحی می کنند و می سازند باید باغ هارا طراحی کنند و بسازند."


او هم چنین می گوید :

هر اثر یک معمار که سکوت و آرامش را بیان نکند، برای او یک اشتباه است.


باراگان یک مرد مذهبی است و کارهایش را می توان این گونه توصیف کرد:

استعاره، معنی و آرامش.

نماز خانه او برای Capuchinas Sacramentarias گواهی است بر این مدعی که همه ویژگی های بالا را دارد.


به خاطر علاقه باراگان به اسب او تعداد زیادی اصطبل و آبشخور و آبراهه... در کارهایش طراحی کرده است که بسیاری از ویژگی کارهای او را اشکار می کند.


باراگان نه تنها بر معماری سه نسل مکزیک گذاشت بلکه تاثیر او بر معماری جهان بی نظیر است.



باراگان در سخنرانی جایزه پریتزکر می گوید :

"این غیر ممکن است که هنر و جلال یک تاریخ را دریابیم بدون پی بردن به معنویت مذهبی و ریشه های اساطیری یک اثر اینها هستند که مارا به جواب هایی برای خلق یک پدیده هنری میرساند .

اگر یکی از این دو نبود دیگر اهرام ثلاثه و معماری باستانی مکزیک و معبد یونانی و کلیساهای گوتیک وجود نداشتند .


او هم چنین می گوید:

به نظر می رسد چیزی که امروز در معماری اتفاق می افتد یا منتشر می شود از کلماتی مانند، زیبایی، الهام، جادو، طلسم و دلربایی و همچنین از مفهوم آرامش و سکوت، جذابیت و صمیمیت به دور است . من این را یک اعلام خطر میدانم.

من از اینکه ممکن است در بعضی آثارم نتوانسته باشم حق مفاهیمی که در بالا از آن ها یاد کردم ، به جا آورم معذرت می خواهم. آن ها همیشه نورهای هدایت گر من بوده اند."


و در پایان سخرانی اش در مورد هنر دیدن میگوید:

"چیزی که برای معمارضروریست اینست که بداند چگونه ببیند. منظورم دیدی است که به چهار میخ تحلیل های منطقی کشیده نشده باشد. دیدی آزاد و تازه."



مهمترین کارهای باراگان:

 

Gustavo R. Christo House Guadalajara, 1929

ldefonso Franko House Guadalajara, 1929

Arturo Figueroa Uriza House 3, Mexico City-Colonia San Rafael (Ciudad de México-Colonia San Rafael), 1940

Arturo Figueroa Uriza House 2, Mexico City-Colonia San Rafael (Ciudad de México-Colonia San Rafael), 1940

Arturo Figueroa Uriza House 1, Mexico City-Colonia San Rafael (Ciudad de México-Colonia San Rafael), 1940

Ortega House, Mexico City-Colonia Tacubaya (Ciudad de México-Colonia Tacubaya), 1940

Garden "El Cabrío" Mexico City-Colonia San Angel (Ciudad de México-Colonia San Angel), 1944

House for Architects, Mexico City-Colonia Tacubaya (Ciudad de México-Colonia Tacubaya), 1947

House Avenida de las Fuentes 130 Mexico City-Colonia Pedregal de San Angel (Ciudad de México-Colonia Pedregal de San Angel), 1950

 





نوع مطلب : آشنایی با معماران، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : پنجشنبه 12 فروردین 1389 :: توسط : محمدرضا نظریان
درباره وبلاگ
انجمن علمی معماری
معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز

مدیر وبلاگ: محمدرضا نظریان
منوی اصلی
موضوعات
آرشیو مطالب
مطالب اخیر
نویسندگان
پیوندها
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
جستجو